Toegankelijk schrijven over je onderzoek (Dutch)Courses for beginning PhD candidates


Workshop information


ECTS: 1
Number of session: 1
Hours per session: 6
Entry level: Introduction
Course fee:

  • free for PhD candidates of the Graduate School
  • €160 for non-members
  • consult our enrolment policy for more information

    Contact:

    Telephone: +31 (0)10 4082607 (Graduate School).


    November 3 (Friday) 2017
    10.30-16.30
    Sanders building (directions) room S0-08


    Introductie

    Hoe breng je je onderzoeksresultaten voor een breed publiek over het voetlicht? In deze een ééndaagse cursus leer je hoe je je onderzoeksresultaten in een aantrekkelijke vorm in 800-1000 woorden kunt opschrijven. Voor de opiniepagina van een kwaliteitskrant, voor socialevraagstukken.nl of voor andere platfora.

    De redactie van www.socialevraagstukken.nl heeft veel ervaring met het begeleiden van wetenschappers die willen schrijven voor een breed publiek: scherp en beeldend, maar toch met nuance en empirie. 


    Leerdoelen

    De workshop resulteert in een aantrekkelijke publicatie in een kwaliteitskrant. Deelnemers zijn na de workshop in staat om:

    • Uit wetenschappelijke vragen en uitkomsten maatschappelijk relevante vragen af te leiden.
    • Hun wetenschappelijke bevindingen voor een breed publiek en kernachtig te ontsluiten.
    • In een aantrekkelijke en toegankelijke taal te schrijven.

    Doelgroep

    De workshop wordt in het Nederlands aangeboden en richt zich specifiek op Nederlandstalige promovendi. De workshop is geschikt voor zowel beginnende gevorderde promovendi.


    Voorbereiding

    • Schrijf op basis van je eigen onderzoek een conceptartikel voor een krant of vakblad van 500 woorden en stuur dat uiterlijk 27 oktober naar mirjam.janssen@kpnmail.nl.
    • Stuur een niet-wetenschappelijk artikel in dat zo mogelijk al elders is gepubliceerd. 

    Programma

    Opzet van het programma:

    10.30-11.25 uur: 

    Korte introductie door Marcel Ham, Jurre van den Berg en Mirjam Janssen 

    Theorie: Denk na over de kernboodschap die je wilt overbrengen, sluit aan bij actuele discussies. Denk vanuit de lezer, niet vanuit de wetenschap.

    Oefening 1: noteer de kernboodschap die je met jouw tekst wilt uitdragen, verzin er eventueel meer. Korte bespreking.  

    11.25 uur: 

    Korte pauze

    11.35-13.00 uur:

    Theorie: Welke soorten publiek kun je globaal onderscheiden? Hoe bereik je die? Hoe vermijd je jargon?

    Oefening 2: Schrijf een bericht (maximaal 250 woorden) op basis van je kernboodschap: a. voor een laag opgeleid publiek of een publiek van jongeren. B. voor vakgenoten. Korte bespreking

    13.00 uur

    Lunch

    13.30-14.00 uur :  

    Oefening 3:

    De deelnemers vormen groepjes van twee of drie en lezen elkaars huiswerkteksten. Ze proberen in één zin te vatten wat de auteur wil betogen. Is de kernboodschap duidelijk? Waardoor wel/niet?

    14.00-14.45 uur:

    Theorie: Centrale bespreking van alle stukken, veel gemaakte fouten genoemd.

    14.45-15.00 uur:

    Theorie: Hoe slijp je een stuk bij? Je werkt volgens de viertrapsraket: 1. Is de inhoud duidelijk? 2. Is de structuur goed? 3. Is de spelling in orde? 4. Is de presentatie (de koppen en het intro) aantrekkelijk?

    15.00 uur: 

    Korte pauze

    15.05-15.45 uur:

    Oefening 4: De deelnemers vormen andere groepjes van twee of drie en redigeren elkaars stukken: ze kijken naar de inhoud, de structuur, maken een intro en een kop. Daarna korte bespreking.

    15.45-16.00 uur:

    Theorie: Hoe werken (opinie)redacties? Hoe kun je die verleiden? Hoe kun je nieuws zien aankomen?

    16.00-16.30 uur:

    Oefening 5: schrijf een pitch aan een (opinie)redactie. Daarna korte bespreking.

    Huiswerk:

    • Maak de tekst definitief en stuur die naar m.ham@movisie.nl 
    • Timing: maak afspraken over publicatie.

    De trainers

     

    De cursus wordt gegeven door Mirjam Janssen (ervaren eindredacteur voor publieksbladen die wetenschappelijke kennis populariseren, waaronder Historisch Nieuwsblad, Filosofie Magazine en De Ingenieur) en Marcel Ham (hoofdredacteur van Sociale Vraagstukken) 

    Over Sociale Vraagstukken
    Op www.socialevraagstukken.nl publiceren en debatteren onderzoekers en deskundigen op basis van data en empirie over maatschappelijke kwesties. Maandelijks is dat goed voor 60.000 bezoeken. Sociale Vraagstukken werkt samen met de volgende tijdschriften: Sociologie, Mens en Maatschappij, Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken en Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken